Femordsmening – jajjamän!

Häromdagen, i helgen, muttrade M nåt som vanligt. Jag var (för ovanlighetens skull) oerhört pedagogisk och frågade låååångsamt “vad vill du?” och tecknade “vad”. Han sa och tecknade då “Jag vill ha mer saker”. Alla ord, alla tecken.

Hoppsan tänkte jag, de har tränat in en ramsa på förskolan. Det lyckades vi ju med hemma för inte så länge sen, “vem bor här” ur en babblar-bok. En fras som nu används av M i ALLA babblarböcker. Oavsett vilken… Men ändå, fem ord i rad är fantastiskt, oavsett om det är en inrepeterad ramsa eller inte så jag blev oerhört glad, stolt och lite rörd. Barnet pratar ju! 🙂

Idag satt vi vid middagsbordet hela familjen igen efter sjukor och sånt. M pekade på en kastrull och sa däääääää som vanligt. Pappa E frågade “vad vill du ha?” och tecknade “vad”, också det som vanligt. Vi försöker få M att teckna/säga vad det är han vill ha, peka funkar ju men man måste ju träna talet och tecknen också… Oftast vill han inte och fortsätter peka och säga dääääää. Ibland kommer tecknet för vad han vill ha, t ex pasta, mos eller korv. Men icke idag. Helt plötsligt säger & tecknar M “Vill ha pasta”.  Så det var ingen ramsa, polletten verkar ha trillat ner!  Förut har det varit ett tecken i taget. På sin höjd…

Fantastiskt roligt är det i alla fall, och ännu en gång har M börjat med nåt nytt efter en sjukperiod (Linda – exakt så som jag nyss skrev till dig :)). Nu gäller det bara att hålla i det här också.

En kommentar kring tecknandet kan kanske vara på sin plats också – i vår familj räcker inte tecknen för spaghetti och makaroner till, och enligt Spreadthesign så bokstaveras ordet pasta i svenskt teckenspråk. Det känns lite för svårt motoriskt på ett tag, så vi norpade helt enkelt det brittiska tecknet för pasta.Vi har gjort likadant för persika.

spreadthesign – sök på ordet, t ex pasta eller persika, och klicka på den brittiska flaggan.

This entry was posted in Allmänt. Bookmark the permalink.

8 Responses to Femordsmening – jajjamän!

  1. Inger Hjertén says:

    Farmor blir också glad och stolt. Nu måste jag öva tecken ännu mera så det går att hänga med!
    M får väl lära mig!

  2. Faster Anna says:

    Åhh! Heja M heja M!!! Vad duktig han är! Jag blir bubblande glad och rörd och stolt (inte för att jag kan ta åt mig någon ära men ändå 🙂 mitt i frukosten! 😀

  3. Helena says:

    Såååå coolt.
    Kan du inte alltid teckna när du pratar med mig också. Gärna även när du pratar på telefon och twittrar. Då kanske jag kan lära mig också så att jag och M kan ha egna små konversationer. (Eller så är det kanske dags att börja hårdträna själv?)

  4. Anneli says:

    Vad duktigt!! Heja!
    Här kom vi upp i en fyraordsmening i helgen:
    grön glass på pinne = Piggelin:)
    Kramar

    • Anna says:

      Jo det kan vara nyttigt att behöva förklara sig ibland 🙂 När M käkar glass på pinne betyder det att jag ska hålla och “måla” hans tunga med glassen… snacka om service & curling!

  5. Malin says:

    Duktiga killen, helt otroligt bra! Vi tecknar pasta som chips, som makaroner fast ett lite större tecken. Eller så tecknar vi kanske makaroner mindre än vad man ska så det blir lite olika tecken. Jag gillar inte alls bokstavering, jag är rätt dålig på det är kanske därför, har dåligt flyt på vissa bokstäver. Framförallt K, hatar den =) Kramar!

    • Anna says:

      Bokstavering är säkert jättebra för döva, men för “våra” barn med lite halvdan motorik och kortare fingrar vill jag undvika så mycket som möjligt. Nog för att jag skulle kunna om jag bara ville och övade, men när M i alla fall inte är så bra på det så känns det onödigt. Det kan ju bli en utveckling av språket åt det hållet senare om det skulle visa sig att det behövs.
      Chips äter vi så sällan, och M äter det inte alls, så det tecknet har vi inte behövt hittills, så det var bra att lära sig, tack för det!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *